Matmanifest

Skrevet av

– Hovedmålet med et matmanifest er å tilby de beste matopplevelsene, som gjør at de besøkende ønsker å komme til Sørlandet også på grunn av god mat, forklarer Åse Hodne Hørsdal (til høyre), leder for Matboksen i reiselivets næringsklynge Usus.

– Foodies, en voksende gruppe som kommer for matens egen skyld, det er gode folk. De er selvsagt en viktig gruppe, spesielt fordi de er vanvittig gode markedsførere. De er digitale og skriver om de gode matstedene og opplevelsene, slik at enda flere vil komme, utdyper Hørsdal.

Følger oppfordring fra Per Arne Tuftin

Onsdag 4. november samles spesielt inviterte matbedrifter i Usus og andre gode krefter på Scandic Dyreparken hotell for å presentere det spennende resultatet av lengre tids arbeid: Sørlandets første matmanifest.

Det blir oppskriften på hvordan vi skal utnytte matopplevelser i markedsføringen av Sørlandet. Prosjektleder Hørsdal understreker et ambisiøst fremtidig mål: Turistene skal komme til Sørlandet for den lokale maten og drikkens skyld.

Det ligger altså store muligheter til god fortjeneste i en voksende gruppe av såkalte foodies, turister som reiser etter den gode og spesielle matopplevelsen. På konferansen Sjømat på Sørlandet 2015 på Rosfjord strandhotell i Lyngdal i april 2015 oppfordret Innovasjon Norges reiselivsdirektør Per Arne Tuftin sterkt til å satse på mat-turisme.

Les Usus-reportasje fra sjømatkonferansen, med Tuftins foredrag (- Markedet vil ha lokalmat)

Den lille byen Östersund i Sverige har allerede lyktes i å bli et matmekka som trekker foodies i hopetall. På sjømatkonferansen overbeviste primus motor Fia Gulliksson forsamlingen om at det går an.

Les Usus-reportasje fra sjømatkonferansen, med Gullikssons foredrag (- Dere kan forandre hele Sør-Norge)

– Utrolig godt konkurransefortrinn

Usus-prosjektet som nå munner ut i matmanifestet, er et VRI-prosjekt. VRI Agder har bevilget 150.000 kroner til matsatsingen i Usus.

Les også: Nå er det mat for alle VRI-pengene

Åse Hørsdal har stor tro på at bevisst satsing på lokal mat og drikke vil bli lønnsomt:

– Dette er en satsing der hele verdikjeden er representert, fra råvareprodusent til kokk. Vi skal synliggjøre vår egen matkultur og ha fokus på bærekraft. Matsatsingen skal bli et utrolig godt konkurransefortrinn i regionen, mener hun.

Dette inneholder matmanifestet

Hørsdal vil ikke røpe så mye av det konkrete innholdet i manifestet nå, men byr på noen smakebiter:

– Innholdet i matmanifestet er noen helt klare ambisjoner med klare milepeler for hva mat- og reiselivsnæringen ønsker å satse på når det gjelder gode matopplevelser.

– Bruk av lokal mat som økt konkurransekraft er en viktig bit av manifestet. Aktørene ser verdien av å bruke lokale råvarer og å få fram historien bak. Det øker muligheten for å tjene penger. En annen bit er at aktørene bak manifestet ønsker at de gode matopplevelsene skal bli synlige i mye større grad enn de er i dag, sier Hørsdal videre.

Hun har også tidligere sagt til usus.no at restaurantene kan bli oppfordret til å ha minst en rett med lokale råvarer på menyen.

– Må inneholde kompetanseutvikling

Matsatsingen skal i tillegg hente inn hjelp utenfra:

– Manifestet vil også inneholde forslag til kompetanse som er nødvendig for å utvikle bransjen. Skal vi ta steget videre, må vi ha et kompetanseløp, understreker Hørsdal.

VRI-prosjektet har allerede alliert seg med gode forskningskrefter; Einar Risvik hos det norske matforskningsinstituttet Nofima.

Bedriftene skal jobbe sammen

Men det viktigste forblir den gode samhandlingen gjennom næringsklyngen Usus:

– På grunn av samarbeidet i Usus-klyngen stoler mataktørene på hverandre, og de deler kunnskap. Det er over tjue veldig aktive bedrifter med på dette. Noen har begynt å jobbe sammen to og tre stykker, og de benytter hverandres råvarer og kompetanse, opplyser Åse Hodne Hørsdal.

Disse matrelaterte Usus-bedriftene er med på VRI-prosjektet og matmanifestet:

  • Kristiansand dyrepark
  • Nøgne Ø
  • Bjellandstrand gård
  • Hjemme hos Wenche
  • Hesnes gartneri
  • Hesnes kjøkken
  • Landbrukets dag
  • Hovdestøylen
    Hovden resort
  • Hovden alpinsenter
    Røyland gård
  • Lindesnes fyr
  • Lindesnes havhotell
  • Olivenpikene
  • Rosfjord strandhotell
  • Grimstad  bys museer, avdeling hagebruk
  • Fiskeeksperten Reinhartsen
  • Gastropuben Kick/Food Asylum/Jaxx & Leewy
  • Det lille hotel
  • Mjåland gård
  • Sørlandsbadet
  • Lillesand hotel Norge

Usus-preg på verdens største matmesse

Matmanifestet er ikke det eneste store og aktuelle matprosjektet med Usus-preg. Ni av matbedriftene i Usus drar til Grüne Woche i Berlin i Tyskland 15.-24. januar 2016. De skal ha stand på det som er en av verdens største messer for mat og landbruksrelaterte produkter. Det kommer 1500 utstillere fra 60 land. 415.000 personer besøke årets messe, og det kom journalister fra 70 land.

Leder for arbeidsgruppen for Sørlandets deltakelse på Grüne Woche er Gaute Ubostad ved Rosfjord strandhotell i Lyngdal. Rosfjord er selvsagt Usus-medlem.

Det er første gang Sørlandet stiller på stand på messen i Berlin. Målet for deltakelsen er å bidra til en mer konkurransekraftig mat- og reiselivsregion på Sørlandet. Altså helt i tråd med arbeidet i matmanifestet.

Usus-bedriftene på matmessen er:

  • Nøgne Ø
  • Jens Eide
  • Fiskeeksperten Reinhartsen
  • Røyland gård
  • Lindesnes havhotell
  • Hovden fjellstoge
  • Lindesnes fyr
  • Kristiansand dyrepark
  • Lillesand Hotel Norge
Gå tilbake til nyhetsoversikt