Lindesnes fyr til Grüne Woche i Berlin i januar 2016.

Written by

Som en av 11 bedrifter fra Sørlandet skal Lindesnes fyr markedsføre gode mat- og reiselivsopplevelser mot et europeisk marked. Som ett av Norges kapp-punkter og regionens spydspiss, skal fyret være en veiviser til spennende natur- og smaksopplevelser.

Gjennom bedrifts-nettverket «Smaken av sydspissen» tilbyr vi lokal mat og drikke samt tilrettelagte besøk med fokus på smaksopplever.

 

 

I 2016 er Sørlandet (Aust-Agder og Vest-Agder) en av tre regioner Norge ønsker å presentere. Målet er at prosjektet skal bidra til en mer konkurransekraftig mat- og reiselivsregion på Sørlandet. Vi ønsker at deltakelsen skal skape innovasjon og aktivt samspill mellom mat- og reiselivsnæringen som igjen skal generere økt lønnsomhet for næringen. I tillegg håper vi å gjøre Sørlandet kjent som attraktivt reisemål i det tyske og norske markedet for å gi økt salg for mat- og reiselivsbedrifter.

matmesse Berlin logo

Norges deltagelse på Grüne Woche er en del av en nasjonal utviklingsstrategi som skal bidra til at vi når politiske målsettinger innenfor mat- og reiselivsområdet. Landbruks- og matdepartementet ønsker med den norske deltagelse å vise fram kvaliteten og mangfoldet i norsk matkultur knyttet opp mot andre opplevelser. Deltagelsen dreier seg med andre ord om langsiktig merkevarebygging av Norge i Tyskland.

Messen skal også være en viktig arena for dialog og utforming av ny politikk og nye virkemidler innenfor mat og reiseliv. På den norske standen presenteres over 70 bedrifter fra mat og reiselivsnæringen.I tillegg til generell informasjon om Norge skal ulike tilbud, opplevelser og smaksprøver markedsføres og selges.

Internationale Grüne Woche er en av verdens største messer for mat og landbruksrelaterte produkter med 1500 utstillere fra 60 land. I 2015 besøkte 415.000 personer messen. I tillegg tiltrakk den seg journalister fra nærmere 70 land. Mat- og drikkeprodusenter fra hele verden bruker messen som en salgs- og markedsføringsarena, og den er blitt en viktig møteplass for internasjonal landbrukspolitikk. I 2016 gjennomføres messen fra 15.-24. januar.

 

For å synliggjøre bedrifter som deltar på IGW, har Landbruks- og Matdepartementet laget en julekalender som hver dag presenterer en av bedriftene med mulighet for å delta i en liten konkurranse med premier! Sjekk luke nr.11!

 

Disse bedriftene fra Sørlandet deltar på IGW.

Nøgne Ø, Jens Eide, Det norske BrenneriFiskeeksperten ReinhartsenRøyland gårdHillestad,Lindesnes Havhotell, Hovden FjellstogeLindesnes fyrKristiansand dyrepark og Lillesand Hotell Norge

 

Følg bloggen https://grunewochesorlandet.wordpress.com/

Gå tilbake til nyhetsoversikt